Arbeidsbemiddeling

arbeidsbemiddeling

Arbeidsbemiddeling

Al meer dan 30 jaar worden bemiddeling en andere processen voor alternatieve geschillenbeslechting gebruikt om geschillen tussen management en werknemers te beslechten.

Tijdens een arbeidsbemiddeling ontmoeten werknemers een onpartijdige beroepsbeoefenaar, een bemiddelaar genaamd, om hun meningsverschillen te bespreken en te proberen een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. In tegenstelling tot traditionele onderzoeks- of procesprocessen is bemiddeling vrijwillig en vertrouwelijk.

Tijdens het bemiddelingsproces kunnen deelnemers memo's uitwisselen waarin de feiten en het recht met betrekking tot het geschil worden beschreven. Ze kunnen tijdens de bemiddeling ook beëdigde verklaringen en bewijsstukken overleggen. Een bemiddelaar is opgeleid om partijen te helpen bij het verkennen van nieuwe wegen voor het oplossen van problemen, en hij of zij zal productieve discussies stimuleren.

De eerste ontmoeting tussen de bemiddelaar en elke partij is belangrijk bij het bepalen van het podium. Het helpt de bemiddelaar te leren wat elke partij denkt dat de problemen zijn, hun belangen en behoeften en de onderliggende redenen voor hun conflict arbeidsmediators. Tijdens deze eerste ontmoeting kan elke partij ook hun begrip van bemiddeling verduidelijken en hun vrijwillige inzet voor het proces bevestigen. Op dit punt kan een gezamenlijke sessie van de bemiddeling beginnen. Tijdens de gezamenlijke bemiddelingssessies kunnen besloten ontmoetingen tussen de bemiddelaar en elke partij worden gehouden op verzoek van de bemiddelaar of de partij.

Het bemiddelingsproces kan worden gebruikt om klachten, contractgeschillen, werkonderbrekingen en andere soorten geschillen op de werkplek op te lossen. Het ministerie van Arbeid moedigt het gebruik van bemiddeling aan om stakingen, uitsluitingen, boycots en zwarte lijsten, en gerechtelijke procedures te voorkomen.

Voor meer informatie zie: https://mediator-dordrecht.nl/